QC

Hvordan sikre man at kvaliteten af varerne fra Kina nu også er som aftalt? Nøglen ligger i en stor udstrækning i forarbejdet og efterfølgende i den vedvarende tilstedeværelse hos leverandøren.

Første skridt på vejen til succes i Kina ligger i dokumentationen. Når man påbegynder et samarbejde med en kinesisk partner, er det helt afgørende, at man er i stand til, ikke alene at dokumentere sit produkt ned til mindste detalje gennem 2D/3D tegninger, præcise materiale specifikationer, krav til produktionsprocesser og anvendelsen af specifikt produktionsudstyr, krav til pakning osv. men det er omvendt tilsvarende vigtigt, at ens nye partner får en solid og dybdegående indsigt i den danske virksomheds grundlæggende kvalitetskrav.

Når danske virksomheder “tænker” kvalitet i en dansk kontekst, så er der en hel række forhold, som vi betragter som selvfølgeligheder, og som blot nævnes “en passant” i en dialog med en dansk leverandør. Den metode holder ikke i Kina. Det er helt afgørende for et godt fremtidigt samarbejde, at den danske virksomhed forstår, at en Kinesisk partner gør lige præcis det han får besked på, og måske vigtigst af alt, så gør han ikke noget han ikke bliver bedt om, og det skal tages helt bogstaveligt.

Det næste skridt i processen, er at implementere løbende QC hos leverandøren. Det er vigtigt at QC”en udføres hos leverandøren – der er ingen grund til at bruge en masse penge på at fragte containeren hjem først, for derefter efterfølgende at konstatere at indholdet ikke levede op til forventningerne!!

Og med hensyn til forventningerne er det igen en rigtig god ide at være præcis. Man bør anvende standardiserede metoder såsom American Military Standards el. lign, og det bør klart fremgå af kontrakten med leverandøren, hvilke kriterier (AQL niveauer og EN standarder) produkterne skal kunne overholde i en QC test. På den måde er alle parter fra starten enige om, hvad der er god og hvad der er dårlig kvalitet.

Samtidig er det helt afgørende, at man i sin kontrakt klart definerer, hvad der skal ske såfremt en leverance fejler en kvalitetstest.

  • Hvem har ansvaret?
  • Hvilke “penalties” er der indarbejdet i kontrakten?
  • Hvilke krav er der til “corrective actions” hos leverandøren og ikke mindst hvor hurtigt det skal ske?

COC kan hjælpedig igennem dialogen med din leverandør og vores ingeniører i Kina kan også hjælpe din virksomhed med den løbende QC hos dine leverandører. Vi gennemfører dagligt systematiske (AQL baserede) inspektioner for både danske og internationale kunder og vi har også mulighed for at hjælpe dig.

Vores pris er typisk mellem 1.500 og 2.000 kroner pr. dag eksklusiv transportomkostinger.

Kontakt China Outsourcing Company på +45 60853500 eller send en email på mic@chinaoutsourcing.d